среда, 16. децембар 2009.

INTERNET PREVARA: srpski IQ test, sms 7474, FUN Telekom

PAZITE! Na netu su se u poslednjih par meseci, na velikom broju (domaćih) sajtova, prilično agresivnom promo kampanjom, pojavile reklame koje nude testiranje inteligencije posetioca i koje nakon završenog testa rezultate šalju na mobilni telefon za 150 dinara. Ovo su neki od prepoznatljivih interner banera na koji ste sigurno već negde naleteli.


 
 

Linkovi sa ovih banera vode do sajta w w w . q u i z 2 y o u . c o m
Na ovom sajtu se može naći nekoliko korisnih stvari (isorijat i definiciju testiranja inteligencije, na primer), koje verovatno imaju za zadatak da posetioce ubede u ozbiljnost samog projekta.


 
I sve to izgleda lepo i zanimljivo i što bi tu bilo nekog problema? Pa, problema ovde i nema, problem nastaje malo kasnije! Naime, veliki broj ljudi koji su uradili te testove (ali, i dosta onih koji nisu) dobilo je prvo za oktobar, pa onda i za novembar uvećane račune za postpaid mobilnu pretplatu i to za iznose koji su se kretali od nekoliko stotina, pa do nekoliko hiljada dinara! Dodatni isnos na računu zaveden je pod stavkom „premijum servis“. Kako se ispostavilo, svi ovi ljudi su postali žrtve prevare i pljačke koja se odvija preko naših mreža mobilne telefonije, a uveliko reklamira na netu.

Iza svega ovoga stoji firam FUN Telekkom d.o.o. koja je na internetu aktivirala više servisa (testovi, kvizovi i sl), na kojima traži od posetioca da daju svoje brojeve mobilnog telefona, kako bi dobili rezultate testa ili kviza. Nakon što bi naplatili inicijalnu, jasno istaknutu cenu poruke, usledilo bi slanje novih spam SMS poruka sa broja 7474 na brojeve telefona žrtava, a svaka od tih poruka tarifirana je sa dodatnih 150 dinara. Na taj način su korisnici primali po nekoliko poruka nedeljno, a njihovi računi na kraju bivali uvećani za ne baš zanemarljive iznose!  Ova usluga tarifirana je kao usluga VAS (Value Added Service), koju omogućavaju naši mobilni operateri.
VAS servisi zapravo funkcionišu tako što korisnik samom prijavom aktivira dolazne SMS poruke sa različitim sadržajima (npr. ako  pošaljete SMS poruku kako bi dobili dnevni horoskop za taj dan, može vam se desiti da ste se nesvesno pretplatili na dnevni horoskop koji će vam svakog dana biti isporučivan i naplaćivan). Generalno, preporuka je da se na broj sa koga stižu ovakve poruke (u ovom slučaju 7474) pošalje poruka STOP, kako bi usluga prestala, mada ni tu nema pravila.
Dodatni problem je što ima i dosta ljudi koji (tvrde da) uopšte nisu ostavljali svoje brojeve telefona na tom i sličnim servisima, a ipak im takve poruke stižu.
Zanimljivo je da na Fejsbuku postoji grupa koja promoviše ove testove. Ova grupa ima preko 20.000 članova, što je još jedan zastrašujući podatak. Neka je samo 10% njih do kraja uradilo test (poslalo poruku kako bi dobilo rezultate) i to je već 2.000.000 dinara u džepu prevaranata!

ŠTA URADITI TIM POVODOM?

Teško je konkretno reći šta je najdelotvornije uraditi ako ste žrtva ove prevare, ali najgore je ne uraditi ništa i dozvoliti da FUN Telekom dobije taj novac i pride prodje nekažnjeno! Na svom blogu, Merkat sa Dorćola je medju prvima ukazala na ovu prevaru i u nizu postova pokazala kako se možemo ovome suprostaviti. Evo nekih koraka/rešenja koje je ona predložila:


  1. Obratite se RATEL-u na broj telefona 011/ 2026 875, ili im direktno pošaljite e-mail sa opisom problema na adresu ratel@ratel.rs. Obavezno je da od podataka navedete vaše ime i prezime, i adresu stanovanja, a dobro je ako možete i da priložite kopije računa i listinga poziva.
  2. Obratite se CEPS-u na broj telefona 063 8008 953, ili pošaljite e-mail iste sadržine kao i u prethodnom primeru (ovde nije obavezno navoditi lične podatke) na adresu vera.vida@ceps.rs.
  3. Obratite se APOS-u na 021/ 4474 88, ili pošaljite e-mail (isto kao pod 2), na adresu apos@apos.org.rs.
  4. Obratite se nekom javnom mediju (npr. Studio B i sl.) koji se bavi problemima građana.
  5. Širite ove informacije - omogućite i drugima da čuju da ima načina da se zaštite.

Takodje, i Pedja Supurović je na svom blogu pokrenuo temu ove prevare, a ogorman broj komentara i iskustava ukazuje na to kolike su razmere ovoga!

Zbog velikog broja pritužbi, i RATEL je izdao saopšetenje, koje možete videti ovde.



Što se same firme FUN Telekom tiče, evo šta su zagriženi uspeli da saznaju:


Naziv: FUN TELECOM
Pravna forma: Društvo sa ograničenom odgovornošću
Matični br firme 20070129
PIB :103997935
Broj registracije firme: BD 86330
Datum registracije: 18.08.2005
Šifra delatnosti: 64200
Naziv delatnosti: TELEKOMUNIKACIJE
Sedište: Beograd-Stari Grad
Puno poslovno ime: FUN TELECOM DOO BEOGRAD, UZUN MIRKOVA 3/PRIZ.
Adresa: Uzinmirkova 3 prizemlje, , Beograd-Stari Grad, Srbija

Ime i prezime: Jole Radonjić
Matični broj: 0512976210027
Funkcija : Direktor
Rodjen u: Crna Gora

Ime i prezime: Gorica Marjanović
Matični broj: 1809967715031
Funkcija : zamenik direktora

Broj zaposlenih: 8


Zadnje informaccije kažu da je broj 7474 do daljeg isključen. Razlog? Ostaje da se vidi! Kao i posledice i rezultati cele ove priče! Paradoksalno je samo to što ljudi koji žele da nam pokažu koliko smo pametni, zapravo računaju na našu glupost! Ne da budemo glupi zato što ćemo uraditi test, već zato što ćemo posle toga ćutati i pomiriti se sa tim da smo prevareni! Pa prevarili su se, NEĆEMO!

Podelite ovo

Related Posts with Thumbnails