02. oktobra 1959. godine emitovana je prva epizoda kultne američke serije “Zona Sumraka” (u originalnom nazivu “ The Twilight Zone”). Pola veka kasnije tehnika, televizija, njene mogućnosti i usluge su neverovatno napredovale, odmakle. Televizor je postao uobičajeni i potpuno neupadljivi detalj svake kuće, pa i svake sobe. Svake televizijske sezone nastaju, emituju se i gase na desetine, pa i stotine televizijskih serijala. U nemilosrdnom moru konkurencije, punom produkcijski i finansijski pogonjenih ajkula, već pedeset godina neporažena u mnogim bitkama, hranjena svojom originalnošću, svojom idejom, svojom kreativnišću i kvalitetom, pliva jedna, jedinstvena Zona Sumraka.
U susret pedesetogodišnjici početka emitovanja ovog serijala, narednih nekoliko postova posvetiću upravo njemu. Začeta 1957. godine kao priča „Time element“ o čoveku koji u snu putuje kroz vreme i vraća se u 1941., malo pre japanskog napada na Perl Harbor, serija nije inicijalno probudila interesovanje tv producenata. Rod Serling, autor ove priče i potonja alfa i omega čitavog originalnog serijala, ponudio je svoju viziju televiziji CBS, ali je ona stajala na policama arhiva sve dok na nju nije slučajno naleteo Bert Granet, novopristigli producent na CBS-u. Jako zaintrigiran idejom i pričom, odlučio je da se ova priča ipak emituje. Novembra 1958. „Vremenski element“ je prikazan tv publici bez mnogo očekivanja. Ipak, reakcije su bile neočekivano burne i pozitivne. CBS je kontaktirao Roda Serlinga, on je imao spremljenu još jednu priču, „Where is everybody?“ (Gde su svi?), koju je planirao kao pilot epizodu serijala. Dogovor je postignut, javnost obaveštena o planovima početkom 1959., prva epizoda emitovana početkom oktobra iste godine. Epopeja duga pet godina i 156 epizoda započela je, zauvek promenivši istoriju televizije.
Originalni serijal emitovan je od 1959. do 1964, prvo obnavljanje serije trajalo je od 1985. do 1989, da bi 1994. usledio film 'Rod Serlingovi izgubljeni klasici'. Drugi talas obnove serijala, dogodio se od 2002. do 2003. godine. 80-ih godina prošlog veka Zona Sumraka je bila prikazivana na TV stanicama tadašnje Jugoslavije, deo originalnog, crno-belog serijala, da bi se kasnije tu i tamo pojavila koja epizoda iz novijih sezona.
Serlingova Zona Sumraka je nastajala i emitovana u burna društveno-politička vremena, u periodu nakon Drugog svetskog rata, kada je kritika države bila neprihvatljiva, a patriotizam najcenjenija osobina, u periodu Hladnog rata, kada je postojao neobuzdan strah od komunizma, crvenih veštica, domaćih izdajnika koji bi da ruše državni poredak, u periodu Kubanske raketne krize, u periodu kada je ubijen Kenedi. Koristeći maštu i naučnu fantastiku kao pogonske motore, Zona Sumraka je svojim kontekstom bekstva od realnosti, nostalgije za jednostavnijim stvarima i životom, čežnjom za avanturama na drugim svetovima, nudila gledaocima nešto novo, čini se sa savršenim tajmingom.
U doba kada su tv mreže i sponzori strogo cenzurisali tv sadržaj od svega što je delovalo kao potencijalno „zapaljivi“ materijal, što je bilo primento na tada popularnim i dominantnim dramama, fantastika i mistika su delovale bezazleno, pa nisu ni privlačile njihovu pažnju. Ipak, autori Zone Sumraka se nisu libili kritike društva i davanja svojih komentara na društveno-političko okruženje. Odeveni u ruho naučne fantastike, njihovi komentari su skretali pažnju na teme kao što su nuklearni rat, masovna histerija, Mekartijanizam i druge teme koje su direktno ili indirektno bile nepoželjne u „ozbiljnijim“ serijalima.
Stavljajući akcenat na dimenziju nepoznataog, na dimenziju mašte, koristeći parabolu i sugestiju kao osnovne tehnike, Zona Sumraka u svojih 156 epizoda uglavnom vrtela oko desetak tema. Najčešća tema koja se obradjivala bilo je Vreme (slučajno putovanje kroz vreme ili vremenske petlje): tako na primer pilot iz Prvog Svetskog rata sleće na aerodrom pun mlaznih aviona, nakon Drugog Svetskog rata („The Last Flight“), dok se jedan čovek vraća u 1865. i pokušava da spreči atentat na Linkolna („Back There“). Još jedna česta tema je Smrt (suočavanje sa smrću ili mrtvima): devojka celim putem vidja autostopera koji želi da ga ona poveze ka mestu nesreće na kome će poginuti („The Hitchhiker“). Neizbežna je i tema Vanzemaljaca (dobronamerni ili neprijateljski susreti i kontakti za bićima iz drugih svetova), zastupljena u epizodama kao što su "Mr. Dingle, the Strong" i "To Serve Man", zatim Roboti ("Steel"), Djavo ("The Howling Man"), Nostalgija ("Walking Distance" i "A Stop at Willoughby"), Mašine ("The Fever"), Andjeli ("A Passage for Trumpet"), Predosećanja/Snovi/Spavanje ("Perchance to Dream")...
Svojim tonom koji je dominirao u većini priča, Zona Sumraka nam poručuje da moramo biti oprezni, da nikad ne možemo biti sigurni, kako u stravi koje nam izgledaju nerealne, tako ni u one naizgled realne.
U doba kada su tv mreže i sponzori strogo cenzurisali tv sadržaj od svega što je delovalo kao potencijalno „zapaljivi“ materijal, što je bilo primento na tada popularnim i dominantnim dramama, fantastika i mistika su delovale bezazleno, pa nisu ni privlačile njihovu pažnju. Ipak, autori Zone Sumraka se nisu libili kritike društva i davanja svojih komentara na društveno-političko okruženje. Odeveni u ruho naučne fantastike, njihovi komentari su skretali pažnju na teme kao što su nuklearni rat, masovna histerija, Mekartijanizam i druge teme koje su direktno ili indirektno bile nepoželjne u „ozbiljnijim“ serijalima.
Stavljajući akcenat na dimenziju nepoznataog, na dimenziju mašte, koristeći parabolu i sugestiju kao osnovne tehnike, Zona Sumraka u svojih 156 epizoda uglavnom vrtela oko desetak tema. Najčešća tema koja se obradjivala bilo je Vreme (slučajno putovanje kroz vreme ili vremenske petlje): tako na primer pilot iz Prvog Svetskog rata sleće na aerodrom pun mlaznih aviona, nakon Drugog Svetskog rata („The Last Flight“), dok se jedan čovek vraća u 1865. i pokušava da spreči atentat na Linkolna („Back There“). Još jedna česta tema je Smrt (suočavanje sa smrću ili mrtvima): devojka celim putem vidja autostopera koji želi da ga ona poveze ka mestu nesreće na kome će poginuti („The Hitchhiker“). Neizbežna je i tema Vanzemaljaca (dobronamerni ili neprijateljski susreti i kontakti za bićima iz drugih svetova), zastupljena u epizodama kao što su "Mr. Dingle, the Strong" i "To Serve Man", zatim Roboti ("Steel"), Djavo ("The Howling Man"), Nostalgija ("Walking Distance" i "A Stop at Willoughby"), Mašine ("The Fever"), Andjeli ("A Passage for Trumpet"), Predosećanja/Snovi/Spavanje ("Perchance to Dream")...
Svojim tonom koji je dominirao u većini priča, Zona Sumraka nam poručuje da moramo biti oprezni, da nikad ne možemo biti sigurni, kako u stravi koje nam izgledaju nerealne, tako ni u one naizgled realne.
Ostali postovi vezani za temu:
Zona Sumraka: pola veka legende (2)
Zona Sumraka: pola veka legende (3)
3 коментара:
ako vec moze da se skine ukazite na lik.
ja pokusavam da nadjem ceo serial za download ali nikako ne uspevam.
drugarski pozdrav
vrbaskru@sbb.rs
mlnkrunic140@gmail.com
Odgledao sam film Zona Sumraka i sad ovo citanje mi dodje tako opustajuce, lepo prisecanje na neke nezaboravne epizode. Serija koja zasluzuje da se o njoj prica i serija za sva vremena. Ocena na IMDB od 9.5, u mojim ocima cista 10-ka.
Svakako jedna od najboljih, ako ne i najbolja serija svih vremena. Videćemo koja će se od aktuelnih serija gledati i voleti za 50 godina! Teško na ovakav način. Ipak je to bila revolucija televizije, revolucija ideje, revolucija kulture!
Постави коментар