среда, 3. август 2011.

Aeromiting - 100 godina srpske avijacije!

Povodom 2. avgusta, dana roda avijacije Vojske Srbije i sto godina od osnivanja Vazduhoplovne komande srpske vojske, u Nišu je održan aeromiting. Iako je zbog stanja u našem vazduhoplovstvu termin „aeromiting“ prilično redefinisan na skromne mere, za posetioce niškog vojnog aerodroma ova manifestacija bila je, uz nekoliko minusa, prava poslastica!



Reka automobila i ljudi slivala se ka aerodromu još od otvaranja kapija. Gužva je bila mnogo veća nego na Otvorenom danu, pre dva meseca!



Ovoga puta posetioci su mogli da vide dosta bogatiji program. Na stajanci su bili helikopter Gazela, školski avion Utva 75, školsko-borbeni avion Supergaleb G-4, lovac-bombarder Mig 21 i Orao J-22.




Ipak, ono što je privuklo najviše paženje bio je, naravno, letački program. Aeromiting je otvorio nalet para aviona MIG-29 koje je uvek lepo videti. Iako je njihov let bio dosta kratak, nišlije su u njemu uživale, makar i zbog činjenice da se 29-ke vrlo retko vidjaju na nebu iznad Niša. Usledio je zaista sjajan nastup potpukovnika Ristića na posebno obojenom avionu Orao iz TOC-a (Tehničko opitnog centra) koji je izazivao ovacije i oduševljenje publike. Usledilo je par Orlova, odeljenje Gazela, helikopteri Mi-17 i Mi-8, simulacija gašenja požara, solo nastup Gazele, simulacija padobranskog desanta iz aviona An-26 i mešovite grupe padobranaca medju kojima je osam devojaka trebalo da obori državni rekord u 8-way formaciji. Ipak, gomila oblaka i jak vetar su ih omeli u tome! Na kraju, naravno, slikanje sa padobrancima!

snimak Youtube korisnika NGtim1

prelepi Orao iz TOC-a ppuk Ristića
koji je nastupom oduzimao publicu dah

simulacija padobranskog desant iz AN-26

padobranci, padobranke, i slikanje...

reka ljudi i automobila koji su zadovlji krenuli sa aerodroma,
do neke sledeće prilike...



Evo i mog video rezimea ovog dogadjaja:



Uprkos, za postojeće uslove, bogatom letačkom program, ne mogu a da ne zamerim nekoliko stvari. Prvo, ozvučenje je i ovoga puta bilo loše i čini se namenjeno samo VIP loži, jer se u publici ništa nije čulo, ko leti, šta radi, šta se očekuje... Drugo, propuštena je prilika da se publici i na stajanci prikažu letelice koje su letele, pre svega mislim na Mig-29, kao ni helikopteri Mi-8 i pomenuti Mi-17 koji se tek uvodi u naše vazduhoplovstvo. Takodje, Mig-21 je prethodnog dana leteo nad gradom, ali nije bio deo letačkog programa, a svakako bi lepa poslastica bio i let Supergaleba!

Ostaje nam da žalimo i za prilikom da vidimo (izložen i/ili u letu) američki lovac F-16 koji je trebao da učesvuje u programu kao deo eskadrile turske vojske, ali je njihov nastup otkazan!


POST SCRIPTUM





Prisetimo se malo istorije! 

Zašto 2. Avgust? Dan avijacije Vojske Srbije obeležava se 2. avgusta, u znak sećanja na isti datum 1893. godine kada se prvi put zvanično u tadašnjoj srpskoj vojsci pominje vazduhoplovstvo. U izmenama i dopunama Uredbe o formaciji celokupne vojske iz te godine je navedeno da pri svakoj diviziji treba formirati vazduhoplovnu, odnosno balonsku četu, s obzirom na to da tada avionic, pa ni aerodromi još nisu postojali.

Posle Prvog svetskog rata i formiranja Jugoslovenskog vazduhoplovstva, kraljevim ukazom od 1924. godine određeno je da se 2. avgust, crkveni praznik Sveti Ilija, slavi kao vazduhoplovna slava. Takođe, Sveti Ilija "gromovnik" uzet je za zaštitnika najpre vojnika, a zatim i vazduhoplovaca Kraljevine Jugoslavije.

Ta tradicija je bila prekinuta ratne 1941. godine i nije obnavljana sve do 1992, kada se, na inicijativu vojnih i civilnih vazduhoplovaca, ponovo vraća na naše aerodrome.

Naredbom vojvode Radomira Putnika, ministra vojnog, 24. decembra 1912. godine, u Nišu je osnovana Vazduhoplovna komanda srpske vojske. Baza je bio aerodrom na Trupalskom polju kod Niša.

Nekoliko meseci ranije, po objavljivanju opšte mobilizacije u osvit balkanskih ratova, 6 pilota na školovanju u Francuskoj dobilo je naredbu da se odmah vrate kući. 

Prvu eskadrilu činilo je 12 aviona. Zajedno sa montažnim hangarima, u Francuskoj ih je kupljeno 8, a u Rusiji 2. Još 2 su zaplenjena od Turaka.

Vatreno krštenje dogodilo se marta 1913. godine, prilikom borbi za oslobođenje Skadra od Turaka, kada je poginuo i prvi naš pilot, Mihajlo Petrović. Datum osnivanja Vazduhoplovne komande srpske vojske obeležava se kao Dan vazduhoplovstva i protivvazdušne odbrane Vojske Srbije.

Kako je prva Komanda formirana u Nišu, Niš je svakako zaslužio da centralana proslava bude tu i održana, iako je inicijalno za to bio predvidjen aerodrom Ladjevci!

Sto godina kasnije naše vazuhoplovstvo može reći da je imalo i bolje dane!



3 коментара:

Toma је рекао...

Let Orla me je oduševio! Ma sve je bio super, šteta što je vreme omelo devojke da obore rekord!

Анониман је рекао...

NIŠ ZASLUŽUJE DA BUDE PRE KRALJEVA JER DO SKORO SE I NIJE ZNALO ZA TAJ AERODROM,A ŠTO SE TIČE F-16 NE ŽALIM MNOGO ZA NJIMA.

Dan је рекао...

Poštovani Marjane,
najprije vam čestitam godišnjicu bloga!
Drugo, ne mogu a da u vezi aeromitinga kojeg spominjete, s ponosom ne spomenem brata/bratića moje bake majora Lazara Donovića...

8. Bombarderski puk:
-68.VG - 215. i 216.eskadrila
-69.VG - 217. i 218.eskadrila
24 Bristol Blenheim Mk.I

Ovaj puk, oformljen pocetkom 1939. bio je "najmladji" u sastavu VVKJ. Cinile su ga 68. i 69. bagr sa sledecim eskadrilama 215., 216., 217. i 218. i bio je opremljen sa 24 bombardera Bristol Blenheim. Sa ratnog letalista kraj Banjaluke, ovaj puk je u kratkom Aprilskom ratu izvrsio 43 leta. Zlatnim slovima u istoriju su se upisale posade bombardera ovog puka kada su 7.aprila, bez lovacke zastite sa 13 aviona izvrsile seriju napada na aerodrome u Madjarskoj, kraj Pecuja i Segedina, sa kojih su poletali nemacki avioni. Bez lovacke zastite i uz jaku PA vatru sa zemlje i lovce za vratom na ovoj "misiji bez povratka" oboreno je 6-8 aviona a i ono sto se vratilo na polazne aerodrome bilo je sa manjim ili vecim ostecenjima. Prakticno, ovim je ovaj puk i prestao da postoji. U ovom junackom poduhvatu (kao i nasi piloti 29-tki u vreme agresije '99. - kada se zna na poletanju da su ti sanse za povratak male ili gotovo nikakve a ipak poletis) zivote je izgubilo preko 20 pilota i drugih clanova posade, medju njima i komandanti obe avio grupe majori Dobrosav Ž. Tešic i Lazar J. Donovic, kao i kapetani Vladimir V. Jovicic i Sergije Vojinov, komandanti 215. i 216. eskadrile.

Neopravdano, sira javnost zna samo za junastvo pilota-lovaca 6.lovackog avio puka koji je branio prestonicu ali bilo je jos mnogo znanih i neznainih heroja u tom kratko i krvavom ratu.

(Tekst je skinut s interneta; ja imam samo sliku i porodičnu priču.)
Pozdrav i puno uspjeha i dalje,
Dušan Gačić

Постави коментар

Podelite ovo

Related Posts with Thumbnails